Τρίτη, 3 Απριλίου 2012

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 9η ενότητα Δ' Δημοτικού (Η παράσταση αρχίζει...).


 Κριτήριο Αξιολόγησης
Τάξη: Δ΄
Μάθημα: Γλώσσα
Ενότητα: 9η Η παράσταση αρχίζει
Ονοματεπώνυμο:
Ημερομηνία:



Α. Ακούω  και γράφω

......................................................................................................................................... 
.........................................................................................................................................  
.........................................................................................................................................  
......................................................................................................................................... 
......................................................................................................................................... 
......................................................................................................................................... 
......................................................................................................................................... 



     Β. ΕΡΓΑΣΙΕΣ



1.       Να μετατρέψεις τον ευθύ λόγο σε πλάγιο και αντίστροφα:

 Ευθύς λόγος
Πλάγιος λόγος
 Η γιαγιά μας ρώτησε:

-Τι γλυκό θέλετε να σας φτιάξω;

-Να μας φτιάξεις μηλόπιτα, απαντήσαμε

εμείς.




Ο οδηγός του αυτοκινήτου μας ρώτησε
πού είναι  η οδός Ανθέων και εμείς του
απαντήσαμε πως είναι ο επόμενος δρό-
μος.







2.       Να συμπληρώσεις τα κενά με την κατάλληλη ερωτηματική αντωνυμία:
.................. ώρα αναχωρεί το πλοίο;
Για .................. ποιο πράγμα μιλάτε εσείς οι δύο;
.................. μέρες πέρασαν από τότε που σου τηλεφώνησε;
................. θα κάνουμε με το αυτοκίνητο που χάλασε;
Έχεις  αποφασίσει ............... άτομα θα καλέσεις στο πάρτι;
................ είναι αυτός που σου τηλεφώνησε και .............. θέλει από σένα;



3.       Να συμπληρώσεις τα κενά με το σωστό τύπο του ρήματος στην παρένθεση σε χρόνο Παρακείμενο ή Υπερσυντέλικο:

Η αποθήκη ................................... (πιάνω) μούχλα από την εργασία.
Τα έξοδα του ....................................... (αυξάνομαι) πολύ τώρα τελευταία.
Η πληγή του ........................................( μολύνομαι), γιατί δεν την ................................ (καλύπτω) με επίδεσμο.
Δεν μας απάντησαν σ’ αυτό που ................................ (ρωτώ).
Εσείς .................................. (περνώ) από κείνο το μέρος όταν ................................. (πηγαίνω) στα Γιάννενα;
Η μητέρα ................................ (ετοιμάζω) το τραπέζι όταν έφτασαν τα ξαδέρφια μας.



4.       Να δώσεις οδηγίες με διαφορετικό τρόπο:

     Καθαρίζουμε τα τσαμπιά και πλένουμε τα σταφύλια.
.........................................................................................................................................
Τα βγάζουμε απ’ τη φωτιά και τ’ αφήνουμε να κρυώσουν.
.........................................................................................................................................



5.       Υπογράμμισε τα χρονικά επιρρήματα στις προτάσεις:

Πρόσφατα πήγε στο χωριό του.
      Τις προάλλες μάλωσαν άσχημα.
      Φεύγω από το σπίτι νωρίς το πρωί και γυρίζω αργά το βράδυ.
      Ο παππούς είχε κάποτε κουρείο, πριν βγει σε σύνταξη.



6.       Βρίσκω τα αντίθετα επιρρήματα:

Πριν     _________________________
Πέρσι  _________________________
Ποτέ    _________________________
Αργά    _________________________

Σπάνια   ________________________
Τελικά    ________________________
Αμέσως ________________________
Κιόλας    ________________________
                       

7)  Γράφω τα ρήματα στον Παρακείμενο και Υπερσυντέλικο της Ενεργητικής και Παθητικής Φωνής.

Ενεστώτας
Παρακείμενος

Ενεργητική Φωνή
 Παθητική Φωνή
κουρδίζω


ψάχνω


αθροίζω


μετρώ


θεωρώ


χάνω



Ενεστώτας
Υπερσυντέλικος

Ενεργητική Φωνή
 Παθητική Φωνή
γράφω


σχεδιάζω


παρακολουθώ


ξεφορτώνω


πουλώ


βρέχω





8. Μετατρέπω τον ευθύ λόγο σε πλάγιο και το αντίστροφο.

-Ποια είσαι εσύ; Τη ρώτησε ο Ηρακλής.
_______________________________________________________
-Οι φίλοι μου με λένε Ευτυχία και οι εχθροί μου με λένε Κακία, απάντησε.
_______________________________________________________
-Του είπε ότι είναι ο δυνατότερος άνθρωπος στη γη.
_______________________________________________________
-Εκείνη τη στιγμή πλησίασε και η άλλη γυναίκα και του είπε ότι τη λένε Αρετή.




9. Υπογραμμίζω τα επιρρήματα. 

Ο Νίκος είναι πάρα πολύ γρήγορος.
Χθες ξέχασα τα γυαλιά μου στο σπίτι της Αγγελικής.
Γράφετε συχνά διαγωνίσματα στο σχολείο;
Πριν δυο μέρες στο σχολείο έγινε η ανταλλαγή αποκριάτικών στολών.
Οι νοικοκυρές της Κρήτης χρησιμοποιούν συνήθως ελαιόλαδο.
Το Χειμώνα σπάνια βρισκόμαστε με τους φίλους μας λόγω ιώσεων.



10. Γράφω και στις υπόλοιπες Εγκλίσεις του Αορίστου, στο β΄ ενικό  τις προτάσεις.

Οριστική: Επιλέγω τα Μαθηματικά να εξεταστώ.
Υποτακτική:______________________________________________
Προστακτική: ____________________________________________

Οριστική: Πείθω τη μαμά μου να με φέρει στο σπίτι σου.
Υποτακτική: _____________________________________________
Προστακτική: ____________________________________________



11. Συμπληρώνω τις παρακάτω προτάσεις με τις κατάλληλες Ερωτηματικές Αντωνυμίες.

___________ρόλο θα ήθελες να παίξεις;                                                                        
___________συγγραφέα είναι αυτό το έργο;
___________ώρα διαρκεί η ταινία;
___________ λες εσύ; _______ έργο είναι καλύτερο;
Ξέρεις ____________ παιδιών είναι αυτό το έργο;



12. Συμπληρώνω με: ποιο-πιο, ποια-πια

Η Κατερίνα μου περίγραψε ________  παιχνίδι της έφερε ο Άγιος Βασίλης.
________ κυρία έχει σειρά να περάσει;
Κουράστηκα _______ να κάνω τα ίδια πράγματα.
Το φόρεμα της Ελένης είναι _______ κοντό από της Τάνια.
________ κουρελιασμένο βιβλίο δεν υπήρχε στη βιβλιοθήκη.          
Σταμάτα ________ να είσαι θυμωμένη!
Με ρώτησε _________ μέρα θα πάμε στο θέατρο.



13. Παρακείμενος ή Υπερσυντέλικος;

Θυμάμαι πως τότε_________________ (πουλώ) όλα του τα υπάρχοντα για να μετακομίσει σε άλλη χώρα.
Κάποτε ο Νίκος ______________ (ψηφίζω) πρόεδρος του σχολείου.
Δεν μπορεί η Μαρία να έρθει μαζί σας γιατί _________________(τιμωρώ) από τη μαμά της.
Πέρσι το καλοκαίρι ο μπαμπάς μου _______________(βάφω) το δωμάτιό μου.
Σήμερα, ο άνθρωπος με τις ενέργειές του_________________(μολύνω) το περιβάλλον.
Σας _____________________(υπόσχομαι) ότι θα πάμε μαζί στον κινηματογράφο.

Γ. Ξεκλειδώνω το κείμενο
Οι μαστόροι ετοιμάζονται να παίξουν θέατρο
Το θεατρικό αυτό κείμενο είναι απόσπασμα από την κωμωδία του Ουίλιαμ Σαίξπηρ «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας» και μας παρουσιάζει μια παρέα μαστόρων που συζητούν για τους ρόλους τους στη θεατρική παράσταση που θέλουν ν' ανεβάσουν.
ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ
Κυδώνης, Ροκάνης, Στημόνης, Φυσουνης, Καζάνης και Βελόνης
ΣΚΗΝΗ ΠΡΩΤΗ
ΚΥΔΩΝΗΣ: Είστε όλοι μαζεμένοι;
ΣΤΗΜΟΝΗΣ: Καλύτερα θα 'κανες να τους φώναζες όλους, καθέναν με τ' όνομά του.
ΚΥΔΩΝΗΣ: Έχω γράψει σ' ένα χαρτί τ' όνομα καθενός που περνάει για ικανός να πάρει μέρος στην παράσταση, που θα κάνουμε μπροστά στον άρχοντα μας και την αρχόντισσα, τη βραδιά των γάμων τους.
ΣΤΗΜΟΝΗΣ: Πες μας πρώτα ποια είναι η υπόθεση του έργου, ύστερα διάβασε τα ονόματα των ηθοποιών κι εξήγησε μας τα υπόλοιπα.
ΚΥΔΩΝΗΣ: Τι να σας πω, το δράμα μας είναι: Η τραγικότατη κωμωδία κι ο σκληρότατος θάνατος του Πύραμου και της Θίσβης.
ΣΤΗΜΟΝΗΣ: Θαυμάσιο έργο σάς λέω. Τώρα, φίλε μαστρο-Κυδώνη, φώ­ναξε τους ηθοποιούς με τον κατάλογο. Μαστόροι, ανοιχτείτε.
ΚΥΔΩΝΗΣ: Ν' απαντάτε, όταν σας φωνάζω. Στημόνης ο υφαντής!
ΣΤΗΜΟΝΗΣ: Παρών. Πες μου τι μέρος έχω και τράβα παρακάτω.
ΚΥΔΩΝΗΣ: Εσύ Στημόνη, είσαι γραμμένος για το ρόλο του Πύραμου...
ΣΤΗΜΟΝΗΣ: Αμ, θα κάνω να χυθούν κάμποσα δάκρυα στην παράσταση. Όταν παίζω, ας κοιτάξουν οι θεατές τα μάτια τους. Θα φέρω τρικυμίες. Θα συγκινήσω όσο δεν παίρνει. Τώρα τράβα παρακάτω...
ΚΥΔΩΝΗΣ: Φυσούνης ο γύφτος!
ΦΥΣΟΥΝΗΣ: Παρών, μαστρο-Κυδώνη.
ΚΥΔΩΝΗΣ: Εσύ Φυσούνη θα παίξεις Θίσβη.
ΦΥΣΟΥΝΗΣ: Τι είναι ο Θίσβος; Κανένας πλανόδιος ιππότης;
ΚΥΔΩΝΗΣ: Είναι η κόρη που αγαπάει ο Πύραμος.
ΦΥΣΟΥΝΗΣ:Όχι, στη ζωή μου, μη με βάλεις να παίξω γυναικείο πρόσω­πο. Άρχισαν να βγαίνουν τα γένια μου.
ΚΥΔΩΝΗΣ: Δεν πειράζει. Θα το παίξεις με μουτσούνα και θα μπορείς να μιλάς όσο θέλεις ψιλά. Βελόνης ο ράφτης!
ΒΕΛΟΝΗΣ: Εγώ είμαι, μαστρο-Κυδώνη.
ΚΥΔΩΝΗΣ: Εσύ, Βελόνη, θα παίξεις τη μητέρα της Θίσβης. Καζάνης, ο γανωτής!
ΚΑΖΑΝΗΣ: Παρών, μαστρο-Κυδώνη.
ΚΥΔΩΝΗΣ: Εσύ θα είσαι ο πατέρας του Πύραμου, κι εγώ ο πατέρας της Θί­σβης. Ροκάνης ο μαραγκός. Εσύ θα κάνεις το μέρος του λιονταριού. Κι έτσι θαρρώ, ετοιμάστηκαν όλα τα μέρη του έργου.
ΡΟΚΑΝΗΣ: Έχεις γράψει το μέρος του λιονταριού; Σε παρακαλώ, αν κι εί­ναι και το 'χεις, δώσ' το μου, γιατί είμαι αργός στη μελέτη.
ΚΥΔΩΝΗΣ: Α, μην ανησυχείς· δεν είναι τίποτ' άλλο από μούγκρισμα.
ΣΤΗΜΟΝΗΣ: Δε μ' αφήνεις να κάνω εγώ και το λιοντάρι; Θα βγάλω τέ­τοιο μούγκρισμα, που θα κάνω τον άρχοντα να πει: «Να ξαναμουγκρίσει, να ξαναμουγκρίσει».
ΚΥΔΩΝΗΣ: Αν το παρακάνεις άγρια, θα τρομάξεις την αρχόντισσα και τις
κυρίες και μπορεί να βάλουν τις φωνές. Κι αυτό θα φτάσει για να μας
κρεμάσουν όλους.



14.       Αντιστοιχίζω πρόσωπα με ρόλους:


Κυδώνης        
Ροκάνης         
Στημόνης        
Φυσούνης      
Καζάνης         
Βελόνης          

                                                                                                              ·         Πύραμος
                                                                                                              ·         Θίσβη
                                                                                                              ·         Μητέρα της Θίσβης
                                                                                                              ·         Πατέρας του Πύραμου
                                                                                                              ·         Πατέρας της Θίσβης
                                                                                                              ·         Λιοντάρι



15.       Γιατί οι μαστόροι αποφάσισαν να ανεβάσουν μια θεατρική παράσταση;

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
......................................................................................................................................... 



16.       Ποιο έργο θα έπαιζαν;

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
......................................................................................................................................... 


17.  Ποιος απ’ όλους φαίνεται να ήταν ο «σκηνοθέτης», ο υπεύθυνος της παράστασης;

......................................................................................................................................... 
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................  
  



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου