Δευτέρα, 16 Απριλίου 2012

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 13η ενότητα ΣΤ' Δημοτικού (Τρόποι ζωής και επαγγέλματα).


ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΓΛΩΣΣΑΣ – ΕΝΟΤΗΤΑ 13 Τρόποι  ζωής  και  επαγγέλματα

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ: ______________________________________________________________



1.      Διορθώστε τα ορθογραφικά λάθη των παρακάτω λέξεων: (ένα λάθος σε κάθε λέξη)

οικογένια:
__________
μητρότιτα:
__________
σινοικία:
__________
σύζηγος:
__________
παιδαγογικός:
__________
πεδίατρος:
__________
νίφη:
__________
οικώτροφος:
__________
μητρώπολη:
__________



2.      Ξαναγράψτε τις παρακάτω προτάσεις αντικαθιστώντας τις υπογραμμισμένες φράσεις με λέξεις σε γενική πτώση:

Α) Φαινόταν στο πρόσωπό του η μελαγχολία από την ήττα.
______________________________________________________________________________
Β) Δουλεύει σε κατάστημα που πουλάει έπιπλα.
______________________________________________________________________________
Γ) Το σπίτι όπου μένει ο πρέσβης βρίσκεται στο Ψυχικό.
______________________________________________________________________________
Δ) Έφαγε μια σαλάτα με λαχανικά.
______________________________________________________________________________
Ε) Ο κος Αποστόλου είναι καθηγητής που διδάσκει στο πανεπιστήμιο.
______________________________________________________________________________
Στ) Το νερό που τρέχει από τη βρύση δεν είναι πόσιμο.
______________________________________________________________________________



3.      Να αντικαταστήσετε τις υπογραμμισμένες φράσεις των παρακάτω προτάσεων με αντωνυμίες σε γενική πτώση:

Α) Πρότειναν στο Θοδωρή μια καινούρια δουλειά.
__________________________________________________________________________________
Β) Κάνε σε μένα τη χάρη να φέρεις σε μένα λίγο νερό.
__________________________________________________________________________________
Γ) Είπαν στη Ράνια να παραιτηθεί.
_________________________________________________________________________________
Δ) Έχει ξανασυμβεί σε σένα κάτι τέτοιο;
_________________________________________________________________________________
Ε) Ένας κορμός δέντρου χρησίμευε σε αυτούς για κάθισμα.
________________________________________________________________________________



4.      Γράψτε μέσα στην παρένθεση το είδος της σύνδεσης των παρακάτω προτάσεων:

Α) Να πάρεις τα λεφτά και να πας για ψώνια. ( ____________ )
Β) Άνοιξε το τετράδιο να γράψεις την άσκηση. ( ____________ )
Γ) Ντύθηκε, στολίστηκε, βγήκε βόλτα στην παραλία. ( ____________ )
Δ) Ούτε μου μιλάει ούτε με χαιρετάει. ( ____________ )
Ε) Όταν περάσει ο καιρός, θα με θυμηθείς. ( ____________ )
Στ) Αν θυμηθείς τη διεύθυνση, τηλεφώνησέ μου. ( ____________ )
Ζ) Είτε έρθεις είτε δεν έρθεις εγώ θα πάω. ( ____________ )



5.      Να ξαναγράψετε τις παρακάτω προτάσεις ενώνοντάς τες σε μία και χρησιμοποιώντας τους συνδέσμους των παρενθέσεων:

Α) Ο Γιώργος δεν ήρθε μαζί μας. Ήταν κουρασμένος. (επειδή)
_________________________________________________________________________________
Β) Έφτασα καθυστερημένος. Πρόλαβα το συμβούλιο. (μολονότι)
_________________________________________________________________________________
Γ) Συζητούσαν. Την έπιασαν τα κλάματα. (την ώρα που)
_________________________________________________________________________________
Δ) Μας γνώριζαν. Δε μας μιλούσαν. (αν και)
_________________________________________________________________________________
Ε) Θα ταξιδέψω τελικά με το τρένο. Θα φύγει τα ξημερώματα. (που)
_________________________________________________________________________________



6.       Αναγνωρίστε το είδος των παρακάτω προτάσεων:

Α) Όταν άκουσε τη φωνή του, έβαλε τα κλάματα. ( ____________ )
Β) Ρίξε λίγο νερό, ώστε ν’ αραιώσει το διάλυμα. ( ____________ )
Γ) Ο μηχανικός ανέβηκε στο γιαπί, για να ελέγξει την πορεία των εργασιών. ( ____________ )
Δ) Αν πάρεις αυτό το δρόμο, θα βγεις κατευθείαν στην πλατεία. ( ____________ )
Ε) Ανησυχούσε πολύ, γιατί είχε καιρό να μάθει νέα του. ( ____________ )
Στ) Προτιμώ το ανάμεικτο παγωτό, που έχει διάφορες γεύσεις. ( ____________ )



7.      Να συμπληρώσετε τα κενά επιλέγοντας την κατάλληλη πρόταση από την παρένθεση:

( ενώ δεν είχε τα απαραίτητα προσόντα, αλλά αυτός δε μου απαντάει, κι αν ακόμα δεχτείς, ωστόσο δεν είπε τίποτα, όμως δε διαβάζει, μολονότι αρκετά γερασμένη )
Α) Τον ρωτώ συνέχεια, _______________________________________________________.
Β) Ήταν ακόμη όμορφη, ______________________________________________________.
Γ) Κατάλαβε ότι ήταν ψέμα, ___________________________________________________.
Δ) Τον προσέλαβαν, _________________________________________________________.
Ε) ____________________________________, πρέπει να τους πεις τις αντιρρήσεις σου.
Στ) Είναι πανέξυπνος, _________________________________________________________.



8.      Να συμπληρώσετε τα κενά του παρακάτω κειμένου επιλέγοντας τον κατάλληλο σύνδεσμο από την παρένθεση:

( μόλις, και, μόλις, να, για να, λοιπόν, καθώς, ενώ, που, πως, όπως )
Οι ναυαγοί, __________ αντίκρισαν από μακριά τη στεριά, άρχισαν __________ συνειδητοποιούν __________ έχουν σωθεί. __________ όλες τις προηγούμενες μέρες βρίσκονταν σε κατάσταση σοκ, τώρα άρχισαν να συνέρχονται __________ ένιωθαν να τους πλημμυρίζουν αλλόκοτα συναισθήματα. Έτσι, __________, έβαλαν τα κλάματα. Τα νεύρα τους ήταν τόσο τεντωμένα, __________, __________ χαλάρωσαν, άρχισαν να κλαίνε από χαρά και συγκίνηση __________ γλίτωσαν από το θάνατο.
Οι γλάροι, __________ βουτούσαν __________ πιάσουν ψάρια, έμοιαζαν με λευκά κρίνα που άνθιζαν και ξεπρόβαλλαν μέσα από το νερό.




9.  Να  μετατρέψεις  τον  ευθύ  λόγο  σε  πλάγιο  και  αντίστροφα.


 «Πώς  πέρασες  τις  γιορτές;»  τον  ρώτησα.
 __________________________________________________________________

  
«Να  μου  απαντήσεις  σύντομα»  μου  είπε  ο  Νίκος.
 __________________________________________________________________
  
Τον  παρακάλεσε  να  του  πει  την  αλήθεια.
 __________________________________________________________________

  
Ο  πατέρας  τον  συμβούλεψε  να  προσέχει  όταν  οδηγεί.
 __________________________________________________________________


 «Εγώ  θα  φύγω  αύριο»  τους  ανακοίνωσε  η  Πηνελόπη.
 __________________________________________________________________


Η  δασκάλα  ρώτησε  αγριεμένη  ποιος  έσπασε  το  τζάμι.
 __________________________________________________________________



10.  Διάβασε  τις  παρακάτω  προτάσεις  και  χαρακτήρισε  το  λόγο  ευθύ  ή  πλάγιο,  σημειώνοντας  στη  σωστή  στήλη.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΕΥΘΥΣ
ΠΛΑΓΙΟΣ
Μου  είπε  να  τον  βοηθήσω  στην  εργασία  του.


Παρακαλώ,  κλείστε  ραντεβού  για  την  επόμενη  εξέτασή  σας.


Τον  παρακάλεσα  να  με  πάει  μια  βόλτα  στο  πάρκο.


Ήμουν  σίγουρη  πως  θα  έρθεις.


Μην  κάνετε  φασαρία,  γιατί  ο  πατέρας  είναι  κουρασμένος.


Με  ρώτησε  τι  ώρα  φτάνει  το  καράβι  της  γραμμής.


Θα  πάω  να  πιω  τον  καφέ  μου  στη  φίλη  μου.


Ο  Μάκης  απάντησε  ότι  είναι  καθηγητής.


Πόσο  να  κοστίζει  ένα  ταξίδι  στην  Ιταλία;


Ο  δικαστής  δήλωσε  ότι  ο  κατηγορούμενος  είναι  αθώος.





 11. Σημείωσε  Σ  για  τα  συνώνυμα  και  Α  για  τα  αντίθετα.

χειρωνακτική  εργασία – πνευματική  εργασία    (    )
έμμισθη  εργασία – άμισθη  εργασία  (    )
ασχολία – ενασχόληση  (    )
συνεχές  ωράριο – διακεκομμένο  ωράριο  (    )
ειδικευμένος  εργάτης – ανειδίκευτος  εργάτης  (    )
προϋπηρεσία – επαγγελματική  απειρία  (    )
συνταξιούχος – πρωτοδιορισμένος  (    )
εργοδότης – υπάλληλος  (    )
μισθός -  αμοιβή  (     )
δημόσιος  υπάλληλος – ιδιωτικός  υπάλληλος  (    )
εργασία – δουλειά  (     )



12.  α. Μέσα  στο  κρυπτόλεξο  έχουν  βρει  καταφύγιο  δεκατρία  επίθετα.  Μπορείς  να  τα  βρεις;

Π
Ρ
Ω
Τ
Ε
Υ
Ω
Ν
Ε
Ρ
Τ
Ε
Α
Υ
Θ
Ι
Π
Δ
Φ
Γ
Η
Ξ
Κ
Ν
Ρ
Τ
Τ
Δ
Ε
Υ
Θ
Υ
Σ
Ο
Π
Δ
Ω
Η
Α
Χ
Ι
Τ
Ρ
Α
Χ
Υ
Σ
Ι
Ν
Γ
Χ
Ε
Γ
Υ
Υ
Η
Μ
Τ
Ι
Α
Ζ
Φ
Υ
Π
Ω
Π
Ε
Ξ
Ε
Γ
Κ
Φ
Χ
Δ
Σ
Ι
Ν
Α
Π
Κ
Λ
Υ
Ο
Ε
Ψ
Ο
Ι
Τ
Α
Ρ
Ι
Θ
Λ
Η
Λ
Ρ
Ω
Ξ
Π
Υ
Ζ
Χ
Ζ
Ι
Ω
Θ
Κ
Ω
Η
Υ
Ο
Χ
Δ
Ω
Ω
Ο
Ν
Ι
Λ
Ν
Β
Σ
Λ
Ω
Ρ
Ν
Ν
Λ
Α
Σ
Δ
Φ
Ν
Μ
Κ
Ν
Τ
Υ
Ξ
Β
Α
Ρ
Υ
Σ

     β.  Συμπλήρωσε  τα  κενά  των  προτάσεων  βάζοντας  τα  επίθετα  στον  κατάλληλο 
   τύπο.

  Οι  ____________  μαθητές  των  Πανελλαδικών  Εξετάσεων  θα  μπορέσουν  να  εισαχθούν  στα  πανεπιστήμια.
  Κανένα  παιδί  δεν  μπορούσε  να  σηκώσει  το  ___________  αντικείμενο,  γι΄ αυτό  φώναξαν  τους  μεγάλους.
 Δυστυχώς,  μετά  το  αεροπορικό  ατύχημα  δε  βρέθηκαν  ____________  επιβάτες.
  Νομίζω  ότι  η  Φυσική  και  η  Ιστορία  είναι  τα  πιο  ___________  μαθήματα.
  Αυτή  την  εβδομάδα  οι  απόντες  μαθητές  ήταν  πιο  πολλοί  από  τους  ___________.
  Ο  πόνος  ήταν  τόσο  ____________,  ώστε  μεταφέρθηκε  αμέσως  στο  νοσοκομείο.
  Η  _____________  ανοικοδόμηση  της  περιοχής  μας  έχει  αλλάξει  μέσα  σε  λίγα  χρόνια  όλη  την  εικόνα  της.
  Τα  αυγά  είναι  τα  __________  συστατικά  για  μια  ομελέτα.
  Όσα  επαγγέλματα  σχετίζονται  με  τους  ηλεκτρονικούς  υπολογιστές  θεωρούνται  τα  επαγγέλματα  του  ________________.
  Ο  δάσκαλος  μας  είπε  να  τραβήξουμε  μια  ____________  γραμμή.
  Η  επιφάνεια  του  εδάφους  ήταν  ___________  και  δυσκόλευε  το  περπάτημά  μας.
  Το  νοσοκομείο  θα  δέχεται  απόψε  μόνο  τα  ___________  περιστατικά.
  Τα  ____________  προβλήματα  δεν  είναι  δυνατός  να  λυθούν,  αν  δεν  κάνουμε  κάτι  σύντομα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου