Τρίτη, 27 Μαρτίου 2012

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 19η ενότητα Β' Δημοτικού (Τα μάθατε τα νέα;).





1. Συμπληρώνω τις προτάσεις με το επίθετο της παρένθεσης στη σωστή μορφή.

Είμαστε στα μέσα του Μάη. Πλησιάζουν οι (καλοκαιρινός) ............................. ............. διακοπές.
Των (φρόνιμος) .............................. τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν.
Η (βραδινός) ................................. καταιγίδα κατέστρεψε τα σπαρτά.
Τα τζάμια έτριζαν από τις (δυνατός) .................................. φωνές των (ζωηρός) ............................. μαθητών.
Ο μπαμπάς σήμερα μαγείρεψε μια (νόστιμος) ............................ μακαρονάδα.
Τα κλαδιά της (μικρός) ........................ κερασιάς έσπασαν από το (δυνατός) ........................ άνεμο.



2. Με τα ζευγάρια των λέξεων σχηματίζω σύνθετες λέξεις.

ψάρι + ντουφέκι      .....................................................
σπίτι + νοικοκύρης       ...................................................
λάσπη + νερά      ...............................................
θάλασσα + πουλιά    ....................................................
χαρτί + σακούλες    ...........................................
ψηλός + λιγνός    .........................................................
σιγά + τραγουδώ    ...................................................
κρυφά + ακούω   .....................................................




3. Συμπληρώνω τον παρακάτω πίνακα.

λέξη
το υποκοριστικό της
το μεγεθυντικό της
ποντίκι


κορίτσι


κουτάλι


ψάρι


παιδί


κοιλιά


φέτα


αυτοκίνητο









Ξαναθυμάμαι:
± Γράφουμε –ι στα ουδέτερα           το μολύβι, το χαρτί, το χαλί, το φίδι
±  Γράφουμε –η στα θηλυκά              η αυλή, η μηχανή, η βροχή, η Κική
±  Γράφουμε –οι στον πληθυντικό            οι κήποι, οι δρόμοι, οι φίλοι



 4. Συμπληρώνω τα γράμματα που λείπουν. Αν χρειάζεται τονίζω.

Οι γεωργ...  και οι κτηνοτρόφ...  βγάζουν το ψωμ...  τους με πολύ κόπο.
Το καλοκαίρ... πολλ...  άνθρωπ...  ανεβαίνουν στο εκκλησάκ...  του Προφήτη Ηλία,  στην κορυφ...  του βουνού, ν’ ανάψουν ένα κεράκ...  .
Την άνοιξ...  φύτεψα ένα δεντράκ... .  Όταν μεγαλώσει οι καρπ...  του θα είναι πολύ νόστιμ...  και  υγιειν...  .
Οι πελαργ...  τριγυρίζουν μέσα στα χόρτα μήπως βρουν κανένα φίδ...  ή κανένα βατραχάκ...  ή κανένα ποντίκ...  για να φάνε.
Ένα πουλάκ... κάθεται πάνω σ’ ένα κλαδ... και η Δανά...  του λέει ένα τραγουδάκ... που της το έμαθε η φίλ...  της η Μαριάνθ...  .
Ο Ηρακλής ήταν παιδ...  του Δία και είχε τρομερ...  δύναμ...  .





5. Σύμφωνα με το ρήμα μιλώ κλίνω και τα υπόλοιπα ρήματα.

Εγώ μιλώ
Εγώ πονώ
Εσύ μιλάς
Εσύ
Αυτός, ή, ό μιλά - μιλάει
Αυτός, ή, ό
Εμείς μιλούμε - μιλάμε
Εμείς
Εσείς μιλάτε
Εσείς
Αυτοί, ές, ά μιλούν-μιλάν-μιλάνε
Αυτοί, ές, ά

Εγώ κρατώ
Εγώ πηδώ
Εσύ
Εσύ
Αυτός, ή, ό
Αυτός, ή, ό
Εμείς
Εμείς
Εσείς
Εσείς
Αυτοί, ές, ά
Αυτοί, ές, ά




μετοχές

Μετοχές είναι άκλιτες λέξεις που σχηματίζονται από ρήματα, τα συνοδεύουν και μας δείχνουν πώς γίνεται κάτι ή πώς κάνει κάποιος κάτι.

           π.χ. Διώχνουμε τα πουλιά χτυπώντας τα χέρια μας.
                                    ( χτυπώ              χτυπώντας )
                 Ο Μενέλαος έφυγε τρέχοντας.  
                                    ( τρέχω              τρέχοντας )
Προσέχω
Όταν τονίζεται το ώ γράφεται με ωμέγα και όταν δεν τονίζεται γράφεται με όμικρον.       π.χ. κρατώ – κρατώντας, παίζω – παίζοντας

Μάθε και κάτι παραπάνω
Υπάρχουν και μετοχές που τελειώνουν σε –μένος, -μένη,  -μένο,  
π.χ. δένομαι            δεμένος, δεμένη, δεμένο και κλίνονται όπως τα επίθετα.
      




6. Σχηματίζω τις μετοχές των παρακάτω ρημάτων, όπως στο παράδειγμα.


ΡΗΜΑ

ΜΕΤΟΧΗ

ΡΗΜΑ

ΜΕΤΟΧΗ

ξυπνώ

ξυπνώντας

μαθαίνω

..........................

ακουμπώ

..........................

κουνώ

..........................

σκάβω

..........................

ζωγραφίζω

..........................

κολυμπώ

..........................

οδηγώ

..........................

κόβω

..........................

ανεβαίνω

..........................







7. Συμπληρώνω τις προτάσεις με τη μετοχή που σχηματίζεται από το ρήμα της παρένθεσης.

Ο κυρ Αντώνης ξεκίνησε για τα χωράφια του (κοιτώ) ............................  προς το βουνό όπου υπήρχαν γκρίζα σύννεφα.
Σε περίπτωση σεισμού βγαίνουμε γρήγορα έξω από το σχολείο (προσέχω) ............................... μη σκοντάψουμε.
Κάποια βράδια (τελειώνω) .................................... τα μαθήματά μου, βλέπω λίγο τηλεόραση και κοιμάμαι.
Ο Διονύσης έφυγε από την αυλή του σχολείου (πηδώ) .......................... τα κάγκελα.
Η Αλκμήνη περνά ευχάριστα την ώρα της (ποτίζω) ............................. τα λουλούδια του κήπου της.
Η μαμά μού είπε: «(Περνώ) ............................ από τη γιαγιά ρώτησέ την  αν θα έρθει αύριο το μεσημέρι να φάμε παρέα όλοι μαζί.»
Το χειμώνα ζεσταινόμαστε (φορώ) .............................. χοντρά και μάλλινα ρούχα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου